نکات مهم نظارت
در این فایل برخی از نکات نظارت در رابطه با انواع اتصالات ساختمان فولادی نوضیح داده شده است از قبیل : 1- اتصال ساده با نبشی نشیمن 2- اتصال ساده با نبشی جان 3- اتصال ساده با نبشی نشیمن تقویت شده در تیر های تک 4- اتصال ساده با نبشی نشیمن تقویت شده در تیر های دوبل 5- برش لچکی 6- شکل پذیری قطعات و انواع اتصالات صلب و … آمده است
اگر ساختمانی که تخریب می شود. بیش از 2 طبقه و یا ارتفاع آن از کف پیاده رو بیش از 8 متر باشد در صورتی که فاصله ساختمان از پیاده رو یا معبر کمتر از 5 متر است باید راهرو سر پوشیده مناسب با تایید
گودبرداریها به دو گروه كلی حفاظت شده یا مهاربندی شده و حفاظت نشده یا مهاربندی نشده تقسیم میشوند. باید توجه داشت در گودبرداریهای حفاظت نشده پایداری شیبها یا جدارههای قائم گودبرداریها، صرفاً توسط شرایط مكانیكی خاك تامین میشوند.
وظیفه مهندس ناظر در این خصوص
در برخی از پروژه های ساخت و ساز شهری، عملیات اجرایی مغایر با مشخصات فنی مندرج در نقشه های مصوب منضم به پروانه ساختمان و حتی در مواردی بدون وجود نقشه های مصوب لازم انجام می شود.
بر مبنای ساختار نظارتی نکات کاربردی در نظارت و اجرا
در ساخت و سازهای شهری، ساختارهای نظارتی مختلفی حاکم است. منظور از ساختار نظارتی، تعداد رشته های نظارتی تعریف شده در یک پروژه ساختمانی شهری است
بر اساس جدول ۱۷ مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان حدود صلاحیت مهندسان نقشه برداری در امور ساختمان سازی به شرح زیر است:
١. تعیین موقعیت ملک بر روی نقشه هوایی و یا سایر نقشه های مورد درخواست
نکات کاربردی در نظارت و اجرا
1.قبل از جوشکاری قطعات فولادی باید سطوح مورد نظر از مواد زائد (گرد وخاک۔ زنگ زدگی، رنگ و …) کاملا پاک شود.
نکته اول: از نکات مهم و موثر در تعیین طرح اختلاط بتن کارخانه ای لحاظ نمودن میزان کاهش اسلامپ بتن با توجه به طول لوله گذاری جهت پمپاژ در کارگاه است. معمولا برای هر ۳۰ متر لوله گذاری، افت اسلامپ حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر است.
نکته مهم: در تعهدات (کنترل فنی فرم اعلام عوارض) و ضوابط مندرج در پروانه تخریب و نوسازی شهر تهران مهندس ناظر موظف گردیده که قبل از شروع عملیات ساختمانی، از محل بازدید و هرگونه مغایرت احتمالی وضعیت محل با نقشه های مصوب و مندرجات مجوز صادره را کتبا به شهرداری اعلام نماید
انجام اقدامات فنی و حقوقی در صورت وجود اجزای مشترک نظیر دیوار، سقف، تاسیسات و …) پیش از شروع به کار در بناهای قدیمی بعضا این مساله وجود دارد که از یک دیوار مشترک برای جداسازی پلاک های مجاور استفاده شده است