در خصوص بررسی و اعلام نواقص و اشکالات مربوط به نقشه های مصوب سئوالات زیادی توسط همکاران پرسیده می شود و به دلیل آموزش های اشتباه و رویه های جهت دار برخی از مراجع این وظیفه را بعضا متوجه ناظر پروژه می دانند! به عنوان مثال حتما با شرایط درخواست ممهور کردن نقشه های مصوب توسط ناظر به عنوان تائید نقشه ها از سوی برخی شهرداری ها یا مالک برخورد کرده اید؟ اما مقررات ملی ساختمان به صراحت وظیفه بررسی نقشه های مصوب و اعلام اشکالات آن به مالک، طراح و ناظر پروژه را بر عهده مجری یا سازنده می داند.
در تعهدات (کنترل فنی فرم اعلام عوارض) و ضوابط مندرج در پروانه تخریب و نوسازی شهر تهران مهندس ناظر موظف گردیده که قبل از شروع عملیات ساختمانی، از محل بازدید و هرگونه مغایرت احتمالی وضعیت محل با نقشه های مصوب و مندرجات مجوز صادره را کتبا به شهرداری اعلام نماید. همانطور که ملاحظه می شود، موضوع فوق فراتر از وظایف مقرر شده در مقررات ملی ساختمان برای ناظر ساختمان است. در واقع عدم رعایت صحیح بند ۱۶-۲ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در خصوص گردش کار معرفی ناظران به صاحبکاران، باعث شده مراجع مختلف با تعابیر مختلف و خلط وظایف ذینفعان پروژه، اقدام به تعریف وظایف جدیدی برای عوامل پروژه نمایند. با توجه به بند ۱۶-۲ مبحث دوم این است که مجری پروژه باید پیش از معرفی ناظر تعیین و نام ایشان در پروانه ساختمان ثبت شود. بدون تردید این موضوع اصل مهمی در ارتقاء کیفیت پروژه ها و جایگاه خدمات مهندسی است. بنابراین نادیده گرفتن جایگاه و وظایف مجری ذیصلاح باعث شده بخشی از وظایف ایشان در قالب تعهدات ناظر جلوه نماید.
مفاد قانونی مرتبط با موضوع مورد بحث به شرح زیر است:
۲، مجری موظف است در حین اجرا، چنانچه تغییراتی در برنامه تفصیلی اجرایی ضروری تشخیص دهد، قبل از موعد انجام کار، مراتب را با ذکر دلیل به طور کتبی به مالک اطلاع دهد. اعمال هرگونه تغییر، مستلزم کسب مجوز کتبی ناظر خواهد بود. (تبصره ذیل بند ۲ – ۴ – ۶ مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان)
٣. بررسی نقشه های اجرایی و در صورت مشاهده اشکال، اعلام نظرات پیشنهادی برای اصلاح به طور کتبی به صاحب کار و طراح قبل از شروع عملیات ساختمانی باید توسط سازنده انجام شود. (قسمت پ بند ۱۲-۱-۴-۱ مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان)
مرجع: همراه ناظر