فهرست مطالب

نکات مهم شرایط خصوصی بیمه نامه مسئولیت حرفه ای مهندسان ناظر و طراح

نکات کاربردی در نظارت و اجرا
مقدمه

بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای مهندسان ناظر، طراح، محاسب، مشاور، بازرس فنی ساختمان و ژئوتکنیک در قبال مالک، اشخاص ثالث و کارکنان اجرایی پروژه، بدین معنی است که چنانچه در نتیجه سهل انگاری یا قصور، خطا، غفلت یا اشتباه حرفه ای بیمه گزار در محل ملک مورد محاسبه، طراحی و نظارت خسارت بدنی و مالی به مالک، اشخاص ثالث و کارگران پروژه وارد آید و بیمه گزار مسئول جبران آن شناخته شود، بیمه گر پس از احراز مسوولیت بیمه گزار نسبت به جبران خسارت اقدام نماید. کلیه مهندسان در قالب شخصیت حقیقی یا حقوقی در بخش های ساختمانی و غیر ساختمانی امکان تهیه این بیمه نامه را دارند.

بیمه گر شخصی حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه گزار جبران خسارت یا پرداخت مبلغ مشخصی را در صورت بروز حادثه تعهد می کند. در مقابل، بیمه گزار شخصی حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت حق بیمه، جان، مال  یا مسوولیت خود یا دیگری را تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

نکات مهم:

توجه کنید که فرانشيز، محل و موضوع بیمه نامه حتی المقدور به شکل زیر تنظیم شوند:

فرانشیز بیمه مسوولیت حرفه ای مهندسان:

خسارت های بدنی در این بیمه نامه فرانشیز ندارند، به عبارت دیگر همه خسارت های جانی را شرکت بیمه پرداخت کرده ولی در خسارتهای مالی ده درصد فرانشیز به عهده بیمه گزار خواهد بود.

محل مورد بیمه: کلیه اماکنی که بیمه گزار برای آنها امور نظارت و محاسبه سازه و طراحی معماری و طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی و نظارت نقشه برداری و نظارت گاز را به انجام می رساند.

 موضوع بیمه نامه: عبارت است از پوشش مسئولیت حرفه ای بیمه گذار در قبال ملک، مالک، سازنده، سرمایه گذار، بهره بردار، همسایگان مجاور، تاسیسات شهری و شهرداری، مراجع قانونی، کارکنان اجرایی پروژه های ساختمانی (اعم از کارگران، اشخاص دفتری، پیمانکاران، مدیران و اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث مطابق شرایط مندرج در بیمه نامه.

شرایط خصوصی بیمه نامه: تعهد بیمه گر در ارتباط با هر یک از موارد زیر که به عنوان شرایط خصوصی این بیمه نامه هستند، برای لحاظ شدن حداکثر پوشش ها ضرورت دارد:

 ۱، در صورت بروز هرگونه حادثه و یا شکایت منجر به صدور حکم از طرف مراجع قضایی که در آن بیمه گزار محکوم به پرداخت خسارت بواسطه فعالیت در شغل نظارت و طراحی خود گردد، توسط این بیمه نامه قابل پرداخت خواهد بود.

 ۲. چنانچه در نتیجه سهل انگاری قصور، خطا، غفلت و یا اشتباه حرفه ای بیمه گذار در مورد نظارت و یا محاسبات و یا طراحی در رشته های سازه، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، نظارت نقشه برداری و نظارت گاز خسارت جانی و مالی وارد آید و بیمه گزار مسئول جبران آن شناخته شود؛ و همچنین مسئولیت مهندسان ناظر، طراح و محاسب برای ساختمانهای ناشی از فعالیت حرفه ای وی که پایان کار خود را در سالهای قبل اخذ نموده و یا ساختمانهایی که پایانکار آنها هنوز صادر نشده و در حال بهره برداری بوده و  یا ساختمان هایی که ساخت آنها به اتمام رسیده و نیمه کاره رها شده است، خسارتهای وارده به بیمه گزار تحت پوشش این بیمه نامه می باشد.

٣. بلایای طبیعی و کارهای نامرتبط به نوع فعالیت مشروط بر آنکه بیمه گزار مسئول جبران خسارت شناخته شود، تحت پوشش این بیمه نامه می باشد.

 ۴. مطالبات سازمان تامین اجتماعی یا سازمان خدمات درمانی از بیمه گزار بابت هزینه های قانونی شامل معالجه، غرامت، مستمری و غیره ناشی از حادثه منجر به فوت بروز جراحت و نقص عضو کارگران و پیمانکاران ساختمان تحت نظارت و طراحی بیمه گزار بر اساس مفاد قانون تامین اجتماعی (تبصره یک ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی) تا سقف ……… ریال برای مسئولیت بیمه گزار تحت پوشش این بیمه نامه می باشد.

 ۵. در صورت توافق بیمه گزار و بیمه گر پرداخت خسارت زیان دیده بدون رأی دادگاه قابل انجام می باشد.

 ۶. در صورت افزایش نرخ دیات برای سال های آتی حداکثر تا سه سال قابل پرداخت توسط | بیمه گر خواهد بود.

 ۷، بیمه گر در صورتی متعهد به پرداخت خسارت می باشد که وقوع حادثه منجر به خسارت  در زمان اعتبار بیمه نامه باشد. (این بند بر اساس قانون بیمه قابل قبول است.)

۸. این بیمه نامه شامل کلیه پروانه های ساختمانی صادره در سراسر کشور و همچنین پروژه هایی که عملیات اجرایی آن شروع شده و یا نیمه کاره رها گردیده و بیمه گذار در سمت نظارت مقیم یا عالیه یا طراح در آن فعالیت داشته و همچنین شامل کلیه تاییدهای استحکام بنا صادره از سوی مهندس در سراسر کشور بوده که بیمه گزار مسئول جبران خسارت آن شناخته شود، می باشد و کلیه این موارد تحت پوشش این بیمه نامه می باشند.

 ۹. با توجه به آنکه انتخاب کارگران و پیمانکاران و به کارگیری آنها در اختیار مالک، کارفرما و سازنده بوده و مهندس ناظر و طراح اختیاری در انتخاب کارگران ندارند و از آنجائی که این بیمه نامه کلیه مسئولیتهای مدنی مهندسان ناظر و طراح را که در محاکم قضایی محکوم می گردند، تحت پوشش دارد، لذا کارگران اتباع خارجی فاقد پروانه کار و کارگران زیر ۱۸ سال و بالای ۶۲ سال، چنانچه در کارگاه به کار گرفته شده و منجر به خسارت بدنی و یا فوت گردند، و بیمه گزار در محاکم قضایی محکوم به پرداخت و جبران خسارت گردد. بیمه گر ملزم به پرداخت خسارت بوده و بیمه گزار تحت پوشش این بیمه نامه خواهد بود.

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (بدون امتیاز)
Loading...

اشتراک گذاری مطلب:

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
پیگیری نظرات
مطلعم کن از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

شرح خدمات گروه مهندسی و بازرگانی آلفا:

1- اجرای کامل ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری

2- تامین مصالح با کیفیت برای پروژه های ساختمانی

3- تامین پیمانکاران متعهد و متخصص برای پروژه های ساختمانی

4- کارگزاری خدمات شهرداری و نظام مهندسی مربوط به پروژه های ساختمانی

5- مشاوره سرمایه گذاری در صنعت ساختمان.

6- آموزش

شماره تماس: 05136065328

آدرس شرکت:
مشهد- بلوار معلم- بین معلم 15 و 17 - پلاک 175- واحد ۳

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

شرکت مهندسی و بازرگانی آلفا

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به گروه مهندسی و بازرگانی آلفا میباشد.

طراح سایت عماد فرجامی

emad.farjami@gmail.com

0
از نظرات شما درمورد این مطلب خوشحال می شویمx