فهرست مطالب

گچ

گچ یک مصالح ساختمانی است که از سنگ گچ موجود در طبیعت بدست می آید. سنگ گچ به صورت سولفات دو کلسیم آبدار در منابع سطح زمین یافت می شود .

گچ

سنگ گچ پس از خرد شدن و انتقال به کوره به شکل پودرهای بسیار ریز سفید رنگ برای مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. گچ وقتی از کوره بیرون آورده شد به آسیاب منتقل می شود و به صورت پودر در می آید. هر چه اندازه ذرات آن کوچک تر باشد، کیفیت آن بالاتر خواهد بود و برای گچ بری های ظریف نیز بسیار مناسب تر است. گچ به صورت پودر و به حالت فله ای در بازار به فروش می رسد.

ویژگی های گچ ساختمانی
  • ‌این ماده بسیار سبک بوده و از این رو استفاده از آن هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند.
  • ‌ستفاده از آن می تواند به نوعی سبب ایجاد عایق صوتی و حرارتی شود.
  • خاصیت شکل پذیری گچ بالا بوده و می توان آن را به اشکال مختلف در آورد.
  • در صورت کثیف شدن، امکان تمیز کردن آن به راحتی وجود ندارد.
  • در صورت کثیف شدن، امکان تمیز کردن آن به راحتی وجود ندارد.
  • بزرگ ترین ایراد این محصول جذب رطوبت و طبله کردن در اثر آن می باشد. اعمال این ماده بر روی سطوح فلزی موجب ترکیب شدن آن با فلزات و تولید سولفات می شود، در نتیجه عمر قطعه مورد نظر کاهش پیدا می کند. از این رو قبل از پوشش سطوح آهنی، مسی و سربی با گچ باید یک لایه ضد زنگ روی آنها قرار گیرد.
  • ‌مقاومت این متریال در برابر حریق بالا بوده و یک متریال کندسوز محسوب می شود.
نکات اجرایی :

– اگر ضخامت گچی که بر روی دیوار کشیده می شود بیشتر از ۸ سانتی متر باشد، لایه رویه خشک می شود، در حالی که لایه های زیرین هنوز خشک نشده اند. این امر موجب ترک خوردگی سطح می شود، بنابراین ملات آن را باید به صورت لایه ای نازک در حد استاندارد روی سطوح اعمال کرد.

– اگر گچ به‌صورت فله‌ای در کارگاه موجود است باید بلافاصله مصرف گردد زیرا به خاطر میل ترکیبی بالای گچ و آب این احتمال وجود دارد که گچ حتی رطوبت موجود در هوای انبار را جذب کرده و فاسد گردد.

– ملات گچ اگر در مجاورت آهن، روی و سرب قرار بگیرد با آن ترکیب شده و تولید سولفات می‌کند و در نتیجه موجب ضعیف شدن قطعه به‌کار رفته می‌شود.  به همین دلیل در جان تیر آهن به هیچ وجه نباید گچ استفاده شود.

 

برند های گچ مطرح در بازار (به خصوص در خراسان رضوی)

1-گچ صالح سمنان

2-گچ سفید مشهد

3- گچ ثامن

4-گچ سخدر

5-گچ توس

6-گچ مروارید

7- گچ شرق

 جزئیات حمل:

مشخصات

تعداد مورد نیاز در یک متر مربع

تعداد قالب بارگیری (بر اساس وسیله حمل)

نیسان

تک

تریلی

پاکت 40 کیلویی

تقریبا 2.50 پاکت

60

300

600

گچ گیپتون چیست؟

گچ گیپتون در مقایسه با گچ معمولی از زمان گیرش اولیه و ثانویه بالاتری برخوردار است. این گچ را می‌توان در انواع دیوارهای آجری، سیمانی و بتنی استفاده کرد. گچ گیپتون را برخلاف گچ  معمولی که به سختی بر روی سطوح بتنی و سیمانی اجرا می‌شوند را می‌توان به راحتی بر روی این نوع از سطوح به اجرا درآورد. نحوه ساخت این نوع از گچ به گونه‌ای است که در مرحله حرارت دیدن مواد افزودنی خاصی به آن افزوده می‌شود که در نهایت موجب بهبود قابلیت چسبندگی این نوع از گچ می‌شود.

چرا باید از گچ گیپتون استفاده کرد؟
استفاده آسان

گچ گیپتون را می‌توان با سادگی هر چه تمام‌ تر به کار بست. این نوع از گچ عمدتاً از طریق نازل‌های مخصوصی بر روی سطوح مورد نظر اسپری می‌شود بعد از آن نسبت به مسطح سازی آن اقدام می‌کنند. این فرآیند هم ساده است و هم سرعت زیادی دارد.

گچ گیپتون
چسبندگی بالا

این نوع از گچ دارای مواد افزودنی ویژه‌ای است که در طی فرآیند میکرویونیزاسیون در مراحل ساخت به آن اضافه می‌شود؛ که در نتیجه آن پیوند بسیار قوی‌تری با سطوح مختلف برقرار می‌کند. به دلیل این خاصیت چسبندگی بالا اجرای آن بر سطوح مختلف از آجر گرفته تا بتن همیشه به یک نتیجه کاملاً یکسان منجر خواهد شد و احتمال ریزش گچ پس از خشک شدن کامل آن بسیار پایین خواهد بود.

مقاومت بالا در برابر رطوبت

مواد افزودنی که به این نوع از جنس اضافه می‌شوند مقاومت بالایی را به آن در برابر رطوبت می‌بخشد. استفاده از گچ گیپتون در مناطق مرطوب بسیار مناسب است. نا‌گفته نماند که استفاده از این نوع در دیوارهای خارجی مناسب نیست.

عایق حرارتی بالا

گچ گیپتون عایق بسیار خوبی در برابر حرارت است. به دلیل وجود کریستال‌های بسیار ریز آب در داخل این نوع از گچ امکان تاثیرگذاری حرارت بر فضای داخلی بسیار کم خواهد شد. استفاده از این نوع کاغذ در مناطق گرم و مرطوب به حفظ دمای بهینه فضای داخلی و در نتیجه کاهش مصرف انرژی بسیار کمک می‌کند.

قابلیت شستشو

قابلیت شستشو این گچ یکی دیگر از مزایای بالقوه این نوع از گچ است که دلیل آن هم استفاده از ماده افزودنی پلیمری خاصی در فرآیند تولید و ساخت آن است. وجود این قابلیت در گچ گیپتون استفاده از آن در محیط‌هایی همچون آشپزخانه و اتاق‌های کودکان را بسیار مناسب کرده است.

مقاومت در برابر آتش

مواد پلیمری که در ساخت گچ گیپتون مورد استفاده قرار گرفته آن را در برابر آتش و حرارت مقاوم ساخته است. دلیل آن هم به وجود مولکول‌های بسیار ریز آب بر می‌گردد که در ماده با حرارت بالا بخار می‌شود و متعاقباً اثرات مخرب آتش را خنثی می‌کنند.

مقاومت در برابر ضربه

این نوع از گچ به واسطه پلیمرهایی که در فرآیند ساخت آن به کار برده شده است از مقاومت خوبی در برابر فشارهای طبیعی یا فشارهای ناشی از فعالیت‌های انسانی برخوردار است.

مقرون به صرفه بودن

استفاده از گچ گیپتون در نازک کاری ساختمان نیاز به استفاده از گچ تر و زمان گیرش و پخت گچ های معمولی را از بین می برد از این رو با کاهش نیاز به نیروی انسانی می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های کلی ساخت و ساز را پایین آورد. سفیدی و درخشندگی سطوح گچ کاری شده با این نوع گچ بسیار مطلوب است و شاید نیاز به اجرای هیچ گونه پوشش ثانویه دیگری نیز نباشد ولی در صورت نیاز این نوع از سطوح کاملاً صاف و یکنواخت بوده و به پرداخت‌های اضافی نیاز پیدا نخواهند کرد.

نحوه تولید گچ گیپتون

در فرآیند تولید گچ گیپتون در مرحله اول سنگ گچ و خاک را در کوره‌هایی به صورت مجزا و به صورت غیرمستقیم کاملاً می‌پزند. بعد از این مرحله محصول هر دو کوره را به طور کامل آسیاب و با یکدیگر مخلوط می‌کنند. در مرحله مخلوط کردن هم مواد افزودنی و مواد پلیمری به آن اضافه می‌شود.

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (2 میانگین امتیازات: 4,50 از 5)
Loading...

اشتراک گذاری مطلب:

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
پیگیری نظرات
مطلعم کن از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

شرح خدمات گروه مهندسی و بازرگانی آلفا:

1- اجرای کامل ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری

2- تامین مصالح با کیفیت برای پروژه های ساختمانی

3- تامین پیمانکاران متعهد و متخصص برای پروژه های ساختمانی

4- کارگزاری خدمات شهرداری و نظام مهندسی مربوط به پروژه های ساختمانی

5- مشاوره سرمایه گذاری در صنعت ساختمان.

6- آموزش

شماره تماس: 05136065328

آدرس شرکت:
مشهد- بلوار معلم- بین معلم 15 و 17 - پلاک 175- واحد ۳

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

شرکت مهندسی و بازرگانی آلفا

© تمامی حقوق این وبسایت متعلق به گروه مهندسی و بازرگانی آلفا میباشد.

طراح سایت عماد فرجامی

emad.farjami@gmail.com

0
از نظرات شما درمورد این مطلب خوشحال می شویمx